Column Reeuwerd - Nieuwsgierig

Uitgelicht op: 31-03-2017 om 12:23 in: Deelnemers

Bij ons op school is het de bedoeling om een dagopening te doen aan het begin van het eerste lesuur. Hiervoor krijgen wij allemaal een boekje waarin voor elke dag verschillende stukjes staan die voorgelezen kunnen worden; van fragmenten uit de Bijbel tot ingezonden stukjes van tieners. Elke week heeft een eigen thema. Zelf probeer ik altijd een stukje voor te lezen dat aansluit bij mijn eigen interesses of bij iets wat ik mijn leerlingen mee wil geven.

In de week met het thema “nieuwsgierig” vond ik een stukje dat me erg aansprak. Nou ja, stukje... Het was een quote die ik mijn leerlingen niet wilde onthouden:

“Curiosity is the spark behind the spark of every great idea. The future belongs to the curious” - Onbekend

Deze uitspraak spreekt mij persoonlijk erg aan, als mens, maar ook als docent. Laat ik voorop stellen dat ik docent natuurkunde ben en dat ik ook zeker nieuwsgierig ben naar de wondere wereld die dit vak met zich meebrengt. Echter is natuurkunde niet het enige waar ik nieuwsgierig naar ben. Het is algemeen bekend dat ik erg van quizzen houd; zowel eraan deelnemen en volgen op tv, als ook ze zelf maken en presenteren. Hiervoor is het handig een brede algemene kennis te hebben. Nu wil ik niet zeggen dat ik alles weet, maar mijn nieuwsgierigheid helpt me een aardig handje.

Die bewuste les heb ik de leerlingen verteld waarom ik docent ben geworden: ik ben namelijk erg nieuwsgierig naar de mensen die in mijn klas zitten. Mijn doel is natuurlijk ze nieuwsgierig te maken naar o.a. de wetten van Newton, Galileï en Einstein, maar nog meer om ze nieuwsgierig te maken (of te houden) naar zichzelf, de ander en de wereld om hen heen.

Ook merk ik dat leerlingen zich positief verwonderen, als ze merken dat ik inhoudelijk over andere vakken redelijk mee kan praten. In hun ogen weet de docent vaak alleen iets over zijn/haar vak. Ik hoop dat blijk te geven van mijn grote nieuwsgierigheid ook hun nieuwsgierigheid prikkelt.

Nieuwsgierigheid is de belangrijkste eigenschap die wij als docenten aan onze leerlingen mee kunnen geven, opdat zij die spark zullen ervaren die ze naar grootse inzichten en ontdekkingen zal leiden. De uitspraak zegt: “the future belongs to the curious”. Ik zou daaraan willen toevoegen:

“Keep our future curious!”