Column Tom - De authenticiteit van de docent

Uitgelicht op: 09-03-2017 om 17:04 in: Deelnemers

Denk terug aan je eigen middelbare schoolperiode, elke docent had zijn of haar eigen unieke manier van lesgeven. Docenten nemen hun eigen persoonlijkheid mee in de klas. Natuurlijk kan je als docent je karakter enigszins op de situatie aanpassen, maar het is lastig om een karakter te spelen dat niet dichtbij jouw persoonlijkheid ligt. De leerlingen voelen feilloos aan als jij zo’n karakter speelt. Een docent moet altijd authentiek zijn.

Als docent ben ik niet zo streng, erg enthousiast en ik wil het graag leuk en gezellig maken in de les. Bij de meeste klassen werkt deze aanpak goed. Ze waarderen het enthousiasme en over het algemeen werken de leerlingen harder als ze de docent mogen. Deze stijl heeft echter ook nadelen. Zo heb ik geleerd dat dit bij sommige klassen kan leiden tot een klimaat waar het iets te gezellig is. Dit is een duidelijke valkuil voor mij.

De volgende situatie deed zich voor: Na het eerste semester kreeg ik een VWO3 klas. In de eerste les vroeg ik de leerlingen om zich voor te stellen met een alliteratie. Gekke Gerard, Lieve Lieke, Melige Maarten en anderen stelden zich netjes voor. Tot we kwamen bij een groepje jongens die al een beetje zaten te gniffelen voor ze aan de beurt waren. Een klein, oer-Hollands jochie van 14 jaar zei toen de legendarische woorden ‘P*ssydestroyer Patrick’.

Na kort gelach viel er een doodse stilte in de klas. Hoe zou de nieuwe docent hierop reageren? Ik vond het fantastisch. Dit soort onvoorspelbare gekkigheden maken het leven van een docent nou zo leuk. Ik heb het in geuren en kleuren verteld aan al mijn vrienden en het blijft een van mijn favoriete verhalen. Mijn reactie voor de klas was echter anders. Ik keek met een stoïcijns gezicht naar Patrick en zei dat ik hem na de les even wilde spreken. De toon was gezet: het was niet lang leve de lol bij de lessen van meneer Naberink. Een mooi voorbeeld waarbij ik niet mezelf was om een goed pedagogisch leerklimaat te creëren. De docent moet niet altijd authentiek zijn.