Column Jeffrey - Wet van behoud van energie

Uitgelicht op: 04-12-2017 om 14:21 in: Deelnemers

In de derde klas van de middelbare school was ik er al van overtuigd dat ik Werktuigbouwkunde wilde studeren en later in deze branche zou komen te werken. Wanneer mensen me dan vroegen wat ik later precies wilde worden, wist ik hier echter geen antwoord op te geven. “Iets met auto’s of zo”, was dan vaak mijn antwoord, terwijl ik er zeker van was dat Werktuigbouwkunde de studie was die het beste bij mij paste. Pas tijdens het afstuderen kwam ik erachter wat de reden was van dit vage antwoord: wist ik wel zo zeker dat Werktuigbouwkunde voor mij de juiste studie was? Ja, dat was het zeker, maar dat betekent niet dat je automatisch in deze branche gaat werken. En dat is gebleken.

Column Koen - Nieuwe docent, nieuwe school, nieuw onderwijs

Uitgelicht op: 28-11-2017 om 09:25 in: Deelnemers

“Wat hebben we het volgende uur?” “Meneer, ik heb mijn boek niet bij me…” “Ik had een 8,5 voor mijn vorige toets, ik was zo blij!” “Ah meneer, kunt u alsjeblieft geen huiswerk geven?” Dit zijn typische voorbeelden van uitspraken die leerlingen in Nederland dagelijks naar de hoofden van hun leraren slingeren. Herkenbaar voor elke leraar, van de onderwijsveteraan tot het kersverse groentje. … Behalve voor mij.

Column Cees Jan - Drie regels die altijd gelden

Uitgelicht op: 22-11-2017 om 10:46 in: Deelnemers

Daar sta je dan: nog geen bevoegdheid, maar wel een hoop enthousiasme. Maar dan kijken dertig paar 3-havo-ogen je aan en wordt het duidelijk dat je nog een hele hoop te leren hebt. Na het eerste jaar te hebben volbracht was het tijd om eens kritisch terug te kijken naar wat er nu veranderd is. Het eerste wat me opviel was mijn eigen houding in de klas. Waar ik voorheen alleen maar vanuit een (dacht ik toen) vanzelfsprekende autoriteit handelde in de klas, zie ik nu een andere leraar staan. Ik zie iemand die nog steeds streng is, maar ook meer een mens is. Iets wat vorig jaar soms ver te zoeken was.

Column Jurian - Freek Vonk

Uitgelicht op: 13-11-2017 om 11:41 in: Deelnemers

Ik moet eerlijk bekennen, vroeger was ik nooit van plan leraar te worden. Ik wilde altijd bioloog à la “Freek Vonk” worden en ik heb dan ook een deel van mijn studie in de jungle doorgebracht. Daar bleek echter dat ik niet zo “Freek Vonk” was als ik dacht. De jungle vond ik geweldig, maar het onderzoek eromheen was niet wat ik van tevoren verwacht had. Opeens moest ik dus op zoek naar iets anders, maar wat? Enkele mensen in mijn omgeving zeiden: “leraar zou wel wat voor jou zijn!” Naar aanleiding daarvan ben ik mij gaan oriënteren en heb ik me aangemeld voor ‘Eerst De Klas’. Eigenlijk sta ik door deze mensen, anderhalf jaar later, met veel plezier voor de klas.

Column Saskia - Is passie overdreven?

Uitgelicht op: 07-11-2017 om 11:40 in: Deelnemers

Ooit legde iemand mij uit dat mensen die zeggen dat ze het ‘druk druk druk’ hebben, waarschijnlijk overdrijven. Immers, hoe kunnen deze mensen anders de tijd hebben om 3x ‘druk’ te zeggen? Toch ligt in het onderwijs en in dit traineeship het gevaar van een ‘druk druk druk’ persoon te worden op de loer. Het valt me op hoe normaal het is om altijd met je lessen bezig te zijn, je altijd verplicht te voelen te reageren op mails en apps, en dit ook nog eens met een Eerst De Klas-visie te doen. Natuurlijk doorzag ik dat probleem en natuurlijk zou ik nooit in deze valkuil vallen.

1 van 34
Volgende